My hero

My hero
Raul gonzales

Sunday, March 23, 2008

DoMaLaYs

بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحه انا عارف اني اتاخرت اوي في الكتابة في المدونة
بس اسباب غصب عني و الله
و انا اشكر كل اللي سأل عليا و انا غايب
بجد بشكرة من كل قلبي , لانكم حسستوني اني متنستش و لسه في الاذهان
على العموم انا قعدت افكر اكتب في ايه في ايه
قلت النهارده اكتب في كله
و ابقى بتاع كله
نبدأ بقى

اولاً : المولد النبوي الشريف و تزامنه مع عيد الام
بصراحه في حاجات كتير في مصر الواحد مكانش حسسها او عارفها
يوم الخميس , و ده يوم المولد النبوي الشريف لاعظم انسان اتخلق سيدنا محمد ( صلى الله عليه و سلم ) , و
الجميل في اليوم ده او اللي زاده جمال , اني كنت في اسكندرية و لزيادة الدقه في بيت جدتي
صدقوني مش قادر اوصفلكم قد ايه كان الاحتفال جميل بالمولد النبوي من عرايس الولد
اينعم طعمها وحش بس شكلها حلو مع انه لون واحد , و لون مبحبوش
بس بجد من اولاد خالاتي و بناتهم اللي مسكوها انا نفسي مسكت واحده
بس الفرحه بجد كان ليها طعم معشتوش قبل كده خاااااااااااالص و الاجمل ان اليوم اللي بعده كان عيد
لاجمل انسانه هتشوفها طول ما انت عايش , و هي ماما
و كل سنة و انتي طيبه يا مامتي و بعوده الايام
بس بجد كانوا يومين اخر جمال و اللي زودهم اني اول مرة اعيشهم في البيت و مع الكبار
و احس اني دخلت موود الراجل الموزون الكبير , الرسمي بمعنى اصح
بس بجد يومين بعيد تالت في السنة دي
ثانياً : الطقس و تقلبات ما بين الشتاء و الصيف
بصراحه , الجو اتقلب بطريقه وحشه اوي , و بزياده اوي اوي
ربنا ما يوريكم حر اسيوط الرائع اللي يحسسك انك في عطارد
و لا الشمس اللي كانها في الشارع اللي ورانا , ده انا بقيت شبه دينزل واشنطن بسببها
و فوق كده و كده الصيف اللي حضرته جاي شهر مارس امال هنعمل ايه في شهر سبتمبر هنعمل ايه ؟
لا و الزياده فوق ده و ده , مفيش اجازات
يعني هتشوي هنا حلو اوي
ثالثاً : الدراسه و تعقيدها في التيرم الحالي

بصراحه مش عارف اقول ايه , بس التيرم ده لسه مفتحتش فيه حاجه
بس كل ما اجي اذاكر , الاقي حاجه تشغلني و كاني مستني حاجه اتعلق بيها
بس لأ , لاوم اذاكر , بس محدش عنده حاجه تحببك في المذاكرة , حتى لو حاجه بسيطه
يمكن تجيب فايده معايا
رابعاً : الحياة لها ابتسامه بطعم خاص و جمل

يا جماعه مش هقول غير اني صححت شوية حاجات غلط بس صدقوني
الحاجات دي حتى لو صغيرة هتحس بالفرق لما تسيبها
يعني اقولكم على حاجه , انا مسكت غرفتي و ظبطتها و روقتها تمام
حسيت براحه نفسيه كبيرة
و الاهم من كل اللي فات
الصلاة يا جماعه , و الله هتحس ان في حاجه جميلة بتعملها في حياتك
و هيبقى ليك عين و انت بتدعي لربنا او مستني منه حاجه
بجد صلح في نفسك الحاجات اللي انت شايفها غلط
حتى لو كانت تافهه و هتلاقي الحياة بقت جميله
خامساً : الرياضه شويه بقى

بصراحه في قضايا رياضيه كتيييييير اليومين دول
بس الخصها في كام راي على السريع
اراجونيس , تحذير شديد اللهجة ليك , اذا راؤول جونزاليس مرجعش للمنتخب
انا مش هقدر اسيب تشجيع الماتادورز للاسف لاني بحبهم اوي
بس هدعي عليك حتى و انت ماشي ,
يا حضري , انت هتفضل كبير في عيني و صدقني في ناس متأثرتش بموضوعك , و انت لسه السد العالي
كفايه انك رجعتلنا تاني , بس ليك حق انك عايز تضمن مستقبلك
بولتون واندرز و الماكبايس , مش متخيل الدوري الانجليزي من غيركم , ارجوكم حاولوا
تحاربوا شبح الهبوط بكل الاشكال بس ابقوا في الدوري علشان خاطري
فيدرير , انا فرحان فيك لان كنت بحس انك مغرور , و انت يا نادال , مش عارف ليه حظك وحش يا ابني
بس ان شاء الله ربنا يكرمك انت و فيش اللي شكله ليه مستقبل في التنس
سادساً و اخيراً : الموسيقى

الموسيقى حاجه جميله
بس بجد في كلمات تخليك تفرح و تتبسط اوي
و في كلام يحسسك بالالم بجد و يمكن تخليك تدمع
بس انا حالياً معلق على اغنية
my immortal
بتاعت evansence
او amy lee
بمعنى اصح
بس بجد رغم انها عندي بقالها سنه , بس بجد الاغنية دي جميله و مؤثرة جداً
These wounds won't seem to heal
This pain is just too real
There's just too much that time cannot erase
When you cried I'd wipe away all of your tears
When you'd scream I'd fight away all of your fears
And I held your hand through all of these years
But you still have
All of me

كلام يحسسك بمدى الحب و العشق بجد

و ده هو ختام البوست ده , ارجو ان يكون عجبكم

و ما يكونش تقيل او رذل

بس ان شاء الله البوست الجاي هيبقى محترم و كويس اوي

و شكراً لحسن استماعكم

35 comments:

samourai 4 ever said...

حجزت المقعد الاول هههههههههههههههههه
بجد عجبنى جدا البوست دة
كان فيه اكتر من حاجه
و متنوعه و بأسلوب حلو
و تحس انه كله موضوع واحد
بتاع كله فعلا
و متغبش علينا تانى
و دمتــــــــــــــــــــــــــــم

DoMaLaYs said...

samourai 4 ever

يسعدني تشريفك التاني على التوالي

و دايماً اول كومنت ليه طعم تاني

و شكراً على رايك الجميل

و اكيد اللي حلى الموضوع ان انتي اللي شفتيه

و ان شاء الله مش هغيب تاني

و دمتم

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
مصر اللى مشفتهاش said...

المولد النبوى وعيد الأم..

اعتقد احلى ما فيهم كانت اللمة الجميلة بتاعت العيلة اللى للأسف مبقتش بتحصل غير فى المناسبات..


الجوووووو..
ربنا يكون فى عونك .. أسيوط ديه بتفكرنى بخط الاستواء على طول..

وبخصوص المزاكرة ..محدش ليه نفس يزاكر..وربنا يستر فى الميد ترم ويوفقنا ويوفقك ان شااااء الله

DoMaLaYs said...

مصر اللي مشفتهاش

اولاً شرفتيني اوي بزيارتك الاولى في المدونة

و بجد فعلاً اللمة بقت للمناسبات بس

و اسيوط فعلاً خط استواء هي و نيودلهي واحد

و المذاكرة ربنا يوفق الجميع

و ان شاء الله اشوفك بتعلقي عندي كتير

البنت الشلبية said...

الحمد لله على رجوعك للمدونة بخير
وربنا يوفقك ويسعدك
قول آمين

DoMaLaYs said...

البنت الشلبيه

امين يا اله العالمين

مرور جميل ليكي

و الله يسلمك

و اشوفك قريب

ســـــــمــــكة said...

evansence
اختيار موفق
طولت الغيبة اتمنى تزورني مدونتي
فيه بوست كدة لأسيوط هيعجبك

تحياتي

DoMaLaYs said...

سمكه

اهلاً بيكي مرة اخرى بعد طول غياب

معلش كنت مقصر في متابعة بلوجك لاسباب خارجه عن ارادتي

بس شكراً على توافق رايك معايا

و كمان على بوست اسيوط ده

maha zein said...

بجد
بويت راااااااااااااااااائع
كان مليان حجات كتير
حسيت انك لميت كل حاجة
هي دي بردو اوزل زيارة
ومش هتكون الاخيرة
انا بردو معاك في موضوع الحضري لازم يشوف حياته ويضمن شهرته
وبالنسبة للحلاوة العروسة
دي بيكون طعمها روعة
جدع انك روقت اودتك
انا كمان حلوان عملة ابونيه مع الشمس
انا سعيدة انك كنت عند جدتك بتحتفل هناك
حجات كتير عجبتني اوي
انا كمان اوعدك بانها مش اخر زيارة
تحياتي
واشكرك علي زيارتي

DoMaLaYs said...

maha zien

انا بشكرك على مجاملاتك الرقيقه دي

و شرفتيني بزيارتك

و ان شاء الله تنوريني هنا دايماً

Gannah said...

كان نفسى اقولك حاجة مفيدة فى موضوع المذاكره بس يمكن لو جربت تذاكر بعد الفجر يكون الجو هادى و ما فيش حاجات تشتت الانتباه . بصراحه مش قادره امنع نفسى انى اقول المولد النبوى ده بدعه اخترعها الفاطميين و يا ريت ييجى اليوم اللى نبطل نحتفل بيه. المفروض اننا بنحب الرسول عليه الصلاه و السلام كل يوم و لو اتبعناه حقيقه كانت مصر دى بقت احلى بلاد الدنيا و اغناها و كنا عملنا احلى دعايه للاسلام

DoMaLaYs said...

gannah

اولاً , اهلاً بيكي لاول مرة في مدونتي

و بصراحه انا اول مرة اعرف موضوع البدعه دي

بس انا كنت مفكر طريقة الاحتفالات هي اللي بتبقى غلط

بس اكيد يوم المولد ده بيبقى يوم خاص

زي عيد ميلادك بالظبط بيبقى ذكرى لولادتك و بيبقى

ليه لذه خاصه

على العموم مش موضوعنا الحالي

و شكراً على نصيحتك بخصوص مذاكرتك

و عايز اشوفك تاني هنا ان شاء الله

و شكراً

dr.Roufy said...

عود أحمد يا دوك
وكل سنة وانت طيب علشان كل المناسبات الى فاتت وانت بعيد
:)
ربنا معاك ان شاء الله في المذاكرة
ومستنية حبة تدوينات جامدين منك بقى

:)

DoMaLaYs said...

dr.roufy

اهلاً بيكي في مدونتي يا دوكتورة

شرفتيني بزيارتك

و ان شاء الله اشد حيلي في المذاكرة

و ان شاء الله تشوفي بوستات حلوة قريب

شكراً على زيارتك

Gannah said...

انا برضه ما كنتش اعرف موضوع البدعة ده الى ان ذهبت الى المدينة المنورة و الرسول عليه الصلاة و السلام يقول اياكم و محدثات الامور و لو كان هذا الاحتفال خيرا لكان اول من فعلوه صحابه رسول الله فلا شك اننا لسنا اكثر حبا للرسول منهم كما انه يؤدى ببعض الناس الى المغالاة التى قد تخرجنا عن موقفنا الاساسى من الرسول عليه الصلاة و السلام فهو عبد الله و رسوله و لا نغالى كما فعلت النصارى مع سيدنا عيسى. شكرا لك و ارجو ان اراك فى مدونتى قريبا

زُمُرده said...

ازيك يا زميلي

اخبار الحياه ايه
البوست قوي اوي
قربنا منك جدا

بالرغم انه طويل بس حسستنا انا صحابك وبتحكيلنا

ركز في المذاكره واتاكد
انه كله بيعدي
بس خليه يعدي حلو

ربنا معاك

DoMaLaYs said...

gannah

اهلاً بسيادتك هنا تاني

انا سعيد بزيارتك التانيه ليا بجد

و شكراً على المعلومة اللي ضفتيهالي

و ان شاء الله الوعي الديني يزيد

و مشاركاتي عندك تزيد

وعد ان شاء الله

و هتزهقي من كتر ما هتشوفيني في مدونتك

و شكراً

DoMaLaYs said...

زمردة

اولً اهلاً بيكي هنا بعد غيبه طويله

و شكراً على ارائك الايجابيه بخصوص البوست

و ان شاء الله هاخد بالي من مذاكرته

و شكراً على مرورك الجميل

و عايز اشوفك هنا دايماً

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
oceaneyes said...

حمدلله على السلامة يا دكتور

نورت المدونة بتاعتك

بس بلاش تغيب عننا تانى كدة

وشد حيلك وخليك من الصابرين وان شاء الله خير


تحياتى


:)

ولد مصري said...

أول مرة أزورك يا ريس مش عارف ليه افتكرت رواية لا أنام بتاعة إحسان عبد القدوس وأنا بقرأ كلامك الجميل

ثانيا "أنا عايزك تكبر يا ولدي" وتشد حيلك كده في المذاكرة وماتنساش تكبر خطك في المدونة شوية علشان الناس اللي بيضبشوا زي حلاتي

حاجة أخيرة أضم صوتي للدكتورة gannah في موضوع بدعة مولد النبي وبدعة عيد الأم وبدعة عيد الميلاد ....إلخ وعلى فكرة أنا مش إرهابي ولا حاجة بس دي كلها أعياد دخيلة علينا ومهم قوي أننا نتبع سنة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم لأن دي هتبقى أحسن طريقة ننصره بيها باتباع سنته

ولد مصري said...

توضيح

الكلام الأخير دخل في بعضة بسبب الاسم الانجليزي بس أنا كنت بقول اني بضم صوتي للدكتورة جنة على موضوع بدعة مولد النبي وبدعة عيد الأم وبدعة عيد الميلاد وشكرا

DoMaLaYs said...

oceaneyes

الله يسلمك

ان شاء الله مش هغيب تاني

و المدونة منورة بنورك

و ان شاء الله مع الصابرين

و شكراً ليكي على مرورك

DoMaLaYs said...

walad_masry

اولاً اهلاً بيك هنا

و شكراً على مدحك في المدونة , و ان شاء الله هكبر الخط متخافش

صح في بدع كتير

و عيد الام ده كل يوم فعلاً

و ان شاء الله نعدل الحكاية شويه

ههههههه , و ان شاء الله اشد حيلي في المذاكرة

و بصراحه انا مش عارف رواية لا انام دي

مع اني قريت كتير

شكسبير و ارثر و اجاثا كريستي

و السعدني و عبد الوهاب مطاوع و يوسف ادريس

بس للاسف مجاش في دماغي اقرا لاحسان عبد القدوس

اصلي مبحبش معظم افراد عالم الفن

بس على العموم اوعدك هقراها

و عايز ابقى اشوفك في مدونتي كتير ان شاء الله

و اوعدك اني ازور مدونتك قريب

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
موناليزا said...

حلو الكوكتيل ده بس احلاهم من وجهة نظرى رابعا
تقبل مرورى

DoMaLaYs said...

monaliza

اهلاً بيكي لاول مرة هنا عندي في المدونة

و الحمدلله ان في حاجه عجبتك

و شكراً على مرورك الجميل

و عايز ابقى اشوفك كتير

بنوته مصرية said...
This comment has been removed by a blog administrator.
بنوته مصرية said...

عجبني البوست فيه كل حاجه

بداية موفقة ان شاء الله واعبال ما تكتب في المجلة

تحياتي
رودي

DoMaLaYs said...

بنوتة مصرية

اهلاً بسيادتك

الحمد لله ان البوست عجبك

و ان شاء الله المجلة قريب

و شكراً على مرورك

أحمد سعيد بسيوني said...

بسم الله
تدوينتك الاخيرة شاملة
انت بقى من بتوع كله هههه
احييك
دمتم

DoMaLaYs said...

احمد سعيد بسيوني

شكراً لابداء رايك في مدونتي

و ان شاء الله اشوفك هنا كتير

و شكراً لسيادتك

Abd-Alrahman said...

البوست جميل اوي اوي متنوع
بجد من اجمل البوستات الي قريتها النهاردة

علي فكرة موضوعك جميل جدا وطريقتك في الكتابة اجمل
انا علي فكرة بقالي كتير مش جيت من زمان
بس للاسف غصب عني كنت متغيب انت طبعا عارف كلية الصيدلة وصعوبتها

اتمني تيجي مدونتي المتواضعة علي فكرة فيها قصيدة صيدلية جميلة اوي اتمني ردك ورايك فيها
عبدالرحمن

DoMaLaYs said...

dr abd el rahman & nour

اولاً شكراً على رايك الجميل في البوست

و انت تتاخير براحتك يا دوكتور

المدونة بتاعتك

و كليتنا مش محتاجه حد يعرف مشغولياتها

و ان شاء الله

الرد بتاعي على القصيده هتلاقيه في خلال دقايق

شكراً ليك