My hero

My hero
Raul gonzales

Thursday, June 19, 2008

I'am back my dear's

Exams are over
so i'am back with this new post
about
" للكبار فقط "
المفروض , المفروض يعني اني اكمله انجلش بس للاسف
لما احب اتعصب في الكلام باتكلم ارابيك
المهم
انا بصراحه في موضوع معصبني اوي اوي
للكبار فقط , ليه يعني
ليه في حاجتين
اولاً : المشاهد اللااخلاقيه و العاريه في الافلام الهابطه بزياده
انا بصراحه بينرفزني اوي وجودها في افلامنا و خاصة تدفقها في افلامنا في الاونه الاخيره
يا جماعه ليه يعني هتقولي علشان الفيلم يمشي و يحقق مكاسب
زي الفيلم الحقير اللي اسمه " حين ميسره " يبقى قلته احسن
بصراحه فيلم في غاية الوقاحه و قلة الادب و في نفس الوقت ملوش اي لزمه
يمكن بيتكلم عن العشوائيات و اطفال الشوارع , بس صدقوني محدش دخله بهدف استكشافه
لا خاااااااااالص , ده عشان مشاهدة و لقطاته المخله
في حين ان كان معاه افلام راقيه زي الجزيره و خارج عن القانون
يبقى ليه اللجان السينيمائيه بتسمح للافلام دي تنزل ؟
بس هقول ايه اذا كان وزير الاعلام قال على الحجاب تخلف
ثانياً : ليه اذا الفيلم كان كويس , تخربه بمشاهد مخله ؟
فيلم زي هي فوضه , فيلم راقي و جميل , لكن ليه المشاهد اللي ملهاش لزمه دي
طيب بلاش ده لو من زمان شويه
الكباريه - يمكن ناس تستغرب من رايي او تهاجمه
بس صدقوني فيلم , من رايي ان هو جاب مصر كلها من خلال الكباريه ده
من رجال بيمثلو الاستقامه او ناس مرغمه انها تدخل موجة الفوضى دي او الناس اللي اتذلت
انا مكنتش عايز اكتب بوست كامل في الفيلم ده بس صدقوني الفيلم ده جميل و فكره عالي
بس فيه لقطات مش محبوبه
اجي لفيلم زي الريس عمر حرب
يمكن يكون فيلم كويس , بس الممثله اللي تدعى غاده عبد الرازق دي و قحه جداً
و انا اقسمت اني مشفش فيلم هي فيه , او حتى المشاهد بتاعتها اذا كانت فيها اذا اضطريت اشوف الفيلم
:::: شوية أراء جانبيه :::::
اولاً : خالد الصاوي
ممثل راقي في تنوع ادواره و
خصوصاً في دوره في يعقوبيان رغم معارضتي لدوره بس انه يعمله معناها ان هو ممثل عالي بجد
و من ثم في الكباريه اللي عمل فيه مغني شعبي ببراعه بصراحه و اين وعدك ليا
ثانياً : خالد صالح
مهما كان هو ممثل فوق الرائع و راقي جداً في ادائه
بس هو بفكر غربي عايز يبقى البتشينو , و ده يتعارض مع الموضوع اللي انا بانتقده
للاسف افلامه بقت فيها مشاهد مخله كتير
يا ريت يرجع خالد صالح المصري مش الغربي و السينما تكسبه في الجانب الجميل و النظيف
ثالثاً : الوسط الفني
من غير زعل , و من غير ما حد يفهمني صح
و سط بصراحه هي كلمه و عايز اقولها , انه وسط غير محترم
بصراحه انا مشفتش في الوسط ده ناس محترمه غير ناس قليله تتعد على الصوابع
مغيرتهاش تقلبات السينما
افتكر منهم ( السقا و هنيدي و سعد ) يمكن دول اللي ادخل افلامهم و انا مطمن
رابعاً : دخلاء السينما
يا جماعه مش كل مطرب لازم يعمل فيلم و مش كل رياضي يعتزل يمثل
بصراحه فيلم زي عمر و سلمى , انا عن نفسي اتمنى ان تامر يبعد عن السينما خالص
لان حتى في الفيلم ده جاب عناصر كتير تمشيهوله
و كمان عمرو اللي انا من عشاقه , يا مان محدش بيعمل فيلم او مسلسل عن نفسه
الناس هي اللي من حبها تعمله , و كفايه ظهور على الشاشات بتضيع جمال اغانيك بافلامك الهابطه بصراحه
عامر منيب : متعملش افلام تاني ارجوك
كــــــــــــــــــــــــلمه أخيـــــــــــرة
يا جماعه الظاهرة دي لازم تنتهي فوراً و باسرع وقت
ده انا مش عارف لما احب ادخل فيلم مع بابا و ماما و لا اختي
ادخل ايه يعني , اذا كان الكل بقى كده
مش كفايه الافلام الاجنبي اللي لازم احملها و اقطع منها المشاهد دي قبل ما احطها في البيت
ارجع و افتكر كلام الممثله نهلة سلامه اللي انا بأحترمها اوي , و اللي هي جميله اوي
بأدبها ومن غير اغراء او غيره
قالت : زمان مكنش في المشاهد دي و مكناش محتاجنها
اصل هيفيدك بايه المشهد ده و لا حاجه فعلاً
فيها ايه زمان لما كان بييجي مكانها برق و رعد او متجيش اساساً ؟
يا جماعه يمكن يكون في حاجات مش عجباكم في البوست بس ساحة الحوار مفتوحه
بس جوهر الحوار اللي هو ( لا للكبار فقط ) عمره ما هيتغير في نظري بصراحه
و شكراً لحسن استماعكم

30 comments:

زُمُرده said...

اولا حمدلله ع السلامه
ويارب تكون الامتحانات عدت على خير

عارف الاكله لو زادت حبة ملح باااظت
اهو هما كده الفيلم ممكن يكون حلو اوووووي بس لازم اضافه مشاهد ملهاش لازمه علشان تجيب ايراد ....تخيل

بص لما تكون عايز فيلم يعمل ايرادرات
اضف كام مشهد
واكتب للكبار فقط
وشوف مين هيكون جمهوره
هتلاقي اغلبهم من العيال والشباب الصغير اوي اوي

انا متفرجتش ع الافلام بس سمعت وعرفت المضمون

بص في سياسة التعري دي اللي ماشيه دلوقتي
انما تقولي برق وحركات من دي
مش هتجيب ايرادات
وخصوصا وان النت والدش مفتوووووووووح

samourai 4 ever said...

و اللهى عندك حق فى كل كلمه
الواحد مبقاش عارف يدخل ايخ
ايه الارف دة
بجد احنا تعبنا من الارف اللى فى افلام
انا مدخلتش هى فوضى ولا فيلم حين ميسره
و مش حتفرج عليهم
بس لما شفت اعلاناته
اتخنقت
و مبقيتش عارفه اعمل ايه
انا واحدة بتحب تخرج تروح سينما و تتفسح
مبقيتش عارفه اتفرج على ايه بصراحه
فعلا
انا يكفينى السقا و هنيدى و سعد

و ميرسى على البوست الجامد دة

welcome back

و دمتــــــــــــــــــــــم

Unknown said...

ممثلين كتير بيقو فاهمين غلط
وكمان
فعلا الافلام المحترمة بتنجح يبقي لية نلجا للعكس
بس حين ميسرة اكيد ما هو الا بيوري واقع
وكلامك واقعي بس مين يسمع
بالذات عامر منيب
فعلالالالالالالالالالا
ملهوش لزمة بمثل
يلا
سلام

أميــــــر القلــــوب said...

فعلا بقت حاجة تقرف وتخنق المشاهد اللى لا تتفق مع قيمنا ولا دينا الجميل، بس تعمل ايه لضعاف النفوس من المنتجين والمخرجين اللى عشان يعمل ايراد للفيلم يبقى لازم يعملوه بمشاهد خليعة وتقرف.
المشكلة ان المشاهد دى بتجذب المراهقين اكتر من الكبار يعنى بتضيف لثقافتهم الجنسية افكار كلها انحلال وشذوذ وخصوصا فى فيلم زى زى فيلم حين ميسرة دا اللى بيصور المجتمع المصرى بأبشع صور.

ربنا يزيح عننا غمة الانتاج والاخراج الهابط اللى بيكون فكرة مقرفة عن مصر والمصريين.

أمير القلوب

Rosa said...

حمدالله على السلامه
يا رب تكون عملت كويس في امتحناتك
لأسف بقى الاعتماد على المشاهد الي مش مظبوطه سمة الكتير من افلامنا
في رأي ان المخرج يكون مبدع فعلا قدر يوصل فكرته الي بيدعوا انها فكره تخدم الفيلم بطريقه غير مباشره مش بالشكل الفج الوقح ده
تحياتي :)

DoMaLaYs said...

زمردة

اهلاً بيكي يا دكتورة نورتي البلوج

انا خلصت امتحانات و رجعت اسكندريه اخيراً

واضح من رايك انك متفقه معايا اوي

و صح الفلوس عمت الناس

و ربنا يهدي الناس

نورتيني يا دكتوره

DoMaLaYs said...

samourai4ever

نورتيني يا ميس

و كويس انك متفقه مع رايي و الا كان هيبقى في كلام تاني

و فعلاً احنا اتحاصرنا في 3 او 4 افلام بس

بس ربنا على الظالم بقى

و دمـتــــــــــم

DoMaLaYs said...

my hopes

اهلاً بسيادتك هنا

كويس ان مش انا بس اللي شايف ان في افلام كتير هابطه اتعملت

و كويس ان عامر منيب مش انا بس اللي شايفه مينفعش ممثل خالص

و الحمدلله ان البوست عجب سيادتك

و شكراً

DoMaLaYs said...

امير القلوب

اهلاً بسيادتك لاول مره عندي في البلوج

و يا ريت متكنش اخر مره

و الحمد لله ان البوست عجبك

وفعلاً


ربنا يزيح عننا غمة الانتاج والاخراج الهابط اللى بيكون فكرة مقرفة عن مصر والمصريين.

و شكراً لك

DoMaLaYs said...

rosa

اهلاً بيكي يا روزا

و حشتني زياراتك

و البلوج بتاعك مبترديش علينا فيه يعني

و فعلاً كلامك صح

مش لازم المشاهد يبالغوا فيها اوي لو كانت ممكن انها توضح فكره معينه

و ده قصدي انه مجرد يشار ان في حدث حصل هنا

مش لازم يصوروه كله

شكراً على زيارتك

و اتمنى اشوفك على طول

Gannah said...

لورد
حمدا لله على سلامتك. امتياز ان شاء الله ولا ايه؟
طبعا كلامك تمام بس انا الحقيقة بطلت فرجة ع الافلام وسماع الاغانى من زمان ولما كنت بتفرج كنت بشوف اجنبى تعرف افلام اجنبى كتير اقل وقاحة من الافلام المصرى الهابطة ومعظمها فيها فكر وبتقول حاجة فى النهاية. يا ريتك تعمل زيى وتريح دماغك وانت عارف انا بزعل ان الناس بتضيع فلوسها وفى الاخر الفكر الهابط بيكونوا من وراه ثروات ...انا شخصيا كنت من عشاق الافلام القديمة حتى لو ما فيهاش فكرة فيها رقى ورقة . يا لورد ليه مزرتنيش فى لولاك يا جارتى
فى انتظارك
تحياتى
ع الفكرة يا ريتك تحول التعليقات لصفحة علشان الواحد يكتب براحته اكتر ويشوف التعليقات التانية
شكرا

موناليزا said...

متفقة معك فى كل ماقلته
ولكن اعتراضى على شئ واحد وهو اول البوست ليه بالانجليزى المفروض والعادى اننا نتكلم عربى طول الوقت كمحاولة منا لنصرة لغتنا العربية

ســـــــمــــكة said...

الصراحة فيلم كباريه عجبني اوي وحبكة النهاية كانت حلوة..ومحستش ان فيه مشاهد كتير ملهاش لازمة
اما فيلم الريس عمر حرب ففكرة الفيلم والسيناريو كانو بجد رائعين واداء هاني سلامة وخالد صالح كان قوي بس للأسف كان اداء سمية ضعيف رغم اهمية دورها واداء غادة كان طابع المخرج على الفيلم مش اكتر

عموما يارب تكون اجازتك سعيدة

زُمُرده said...

ازيك
جيت اطمن عليك

DoMaLaYs said...

gannah

و الله سيادتك عندك حق

و فعلاً افلام زمان جميله

بس برضه مأقدرش انكر وجود افلام هادفه برضه

بس فعلاً برضه التفاهات زادت

على العموم

نورتي البلوج بزيارتك الجميله

و بخصوص وضع التعليقات هغيرها ان شاء الله

و شكراً لزيارتك و هاجي ازورك ان شاء الله

DoMaLaYs said...

::: موناليزا :::

شكراً لسيادتك على موافقتك لكلامي

و بخصوص اللغه العربيه

ان شاء الله هستمر عليها على طول

و شكراً لزيارتك المدونه بتاعتي

DoMaLaYs said...

ســــمكه

اهلاً بسيادتك هنا من جديد

انا عارف اني بقالي كتير مزرتكيش بس ان شاء الله

الفترة الجايه هتزهقي مني

و ارائك في الافلام كانت جميله و متفقه معايا تقريباً

و فعلاً خالد يوسف لازم انطباعه عن السينما بفكره هو

لازم يسود الافلام اللي بيخرجها

و شكراً على زيارتك الجميله ميسز سمكه

DoMaLaYs said...

زمرده

الحمد لله انا كويس

بس انا اللي كنت عايز اتطمن على سيادتك اساساً

و ربنا يخليكي لينا يا دكتوره

و تسألي عليا على طووووول

إنسان || Human said...

هو فعلاً المشاهد كترت قوي ..أعتقد ان هي بتستخدم عشان تزود إيرادات
..
الوسط الفني فعلا سيئ للغاية
بس هي نهلة سلامة أزاي تكون ممثلة كويسه ..أنا الصراحة مشفتلهاش حاجه عدلة..ومعقولة كمان من غير إغراء

DoMaLaYs said...

hu-man

اهلاً بسيادتك هنا لاول مره

و شكراً لرأيك الجميل اللي ابديته

بس ليه الانتقاد ده لنهله سلامه يامان ؟

بس حتى لو سيادتك شفت حاجه مش كويسه ليها

فهي احسن من التانيين

مش كده و لا ايه

على العموم اهلاً بسيادتك و شرفتني زيارتك جداً

و اتمنى انها تتكرر

M.a.r.y.o.o.o.m said...

انا بالفعل شايفه ان كل المشاهد ملهاش اي لزمه بس انت عارف هما بيعملوا كده عشان الجذب مش اكتر تحياتي

dr.Roufy said...

أولا عودٌ أحمد يا دوك
ومبروك الأجازة
ثانيا أعتذر وبشدة شديدة :)
عن تقوقعي التدويني المؤخر
عارفة اني مقصرة بس ثق انه كان غصب عني
ثالثا
انا من كتر الي سمعته الحقيقة عن افلام الموسم دا مادخلتش ولا هادخل ولا فيلم تقريبا
:)

تحياتي

Rosa said...

ايه ده انت مش في اجازه و لا ايه؟؟؟
اين انت ؟؟
و فين بوستاتك الجديده؟

DoMaLaYs said...

maryoom

شكراً لرأي سيادتك

و اجمل مرور دايماً بيبقى الاول

و اتمنى انه يتكرر

و شكراً

DoMaLaYs said...

dr roufy

no problem ya doc

el mohem r u ok ?

we ya reet teb2a el zeroof de 5eer

we salamat ya doc

DoMaLaYs said...

rosa

ههههههه , المشكله سيادتك

ان الاجازه في المصايف و صعب اسيب المصيف و اقعد في نت كافيه

بس اهوه بكلمكم من مطروح

و ان شاء الله الجديد كله جاي

و شكراً لسؤال سيادتك

(المهاجر الى الله) said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى ، الله اكبر عليك وعلى مدونتك الرائعة ومحتواها المتميز واسلوبك الجميل وسردك الجذاب
ربنا يوفقك
انا فى انتظار زيارتك لى فى مدونة عيون ان شاء الله

زُمُرده said...

ايه ده بأه ده؟؟؟

اجازه ومفيش نص حرف ولا ديل بوست
لالالالالالالالالالالالالالالا
طمنا

shirry said...

كل عام وأنتم بخير
كل عام وأنتم صائمون
كل عام وأنتم مصلون
كل عام وأنتم قائمون
كل عام وأنتم قانتون
كل عام وأنتم متصدقون
كل عام وأنتم مغفور لكم

زُمُرده said...

فييينك؟؟